پیام های انگیزشی :

چگونه خواب بعد از ظهر را کاهش دهیم؟

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

چگونه خواب بعد از ظهر را کاهش دهیم؟

((چگونه ساعات مطالعه را بالا ببریم؟چرا انگیزه برای خوندن مثل سابق ندارم؟

خیلی خسته و بی حالم از برنامه ها عقب موندم چه کنم؟خواب مشکل اصلی کنکوری ها و…))

سلامی پر انرژی با بوی بهار زیبا به همه داوطلبان کنکوری که در این روزها و هفته های پایانی

و نزدیک به کنکور سراسری با وجود اینکه خیلی دوست دارن تا لحظه ی آخر و بدون کوچکترین

وقفه ای درس بخونن ولی انگار این خواب آلودگی بهاری و کوفتگی بدن

ول کن هر چی کنکوری مصمم و پر تلاشه نیست…

اخطار جدی :::

خیلی از داوطلبان برای همین مشکل خواب آلودگی زیاد در طول روز در جستجوی دارو

یا روشی معجزه آسا هستند که خوابو از سرشون بپرونه و فقط  در این زمان های باقیمانده

تا کنکور درس بخونن!!!غافل از اینکه حتی اگر هم همچین چیزی پیدا بشه مطمئن باشید

تاثیر طولانی مدت و چندین روزه نخواهد داشت. آیا شما ترجیح می دهید ۲۴ ساعت تمام درس بخونید

ولی در مقابل جسم به خاطر خستگی زیاد و جبران انرژی تحلیل شده مجبور به استراحت ۴۸ ساعته بشه؟!

شکی نیست که شما به دنبال این نیستید .

پس زیادی فکرتونو درگیر این بحث نکنید و اول از هر چیز بخواهید که واقعا تغییر کنید.

واما…

با توجه به اینکه  اکثر داوطلبان درگیر این مسئله هستند ما امروز در اینجا یکسری راهکارهای علمی

کاهش خواب بعد از ظهر و البته پر انرژی درس خوندن در طول روزهای بهاری و نسبتاً گرم را در اختیار شما

عزیزان میذاریم که بتوانید با توجه به نکات گفته شده کنترل خواب خود را در دست داشته باشید .

اما قبل از پرداختن به خواب بعد از ظهر بهتره دوباره یکسری نکات حرفه ای که اکثرا رتبه برترها

(بخصوص بچه های تجربی) برای خواب خود داشته اند با هم مرور کنیم:

۱- ناهار را سبک بخورید.

۲-آب زیاد بنوشید.و همیشه بطری آب خنک در کنارتان باشد.

  ۳-میوه زیاد بخورید.خوردن آب لیمو ترش در ابتدا و اواسط روز شما را شاداب و خستگی را از بدن رفع می کند.

  ۴-نوشیدنی های کافئین دار را کنترل کنید . مصرف بیش از دو فنجان کافئین در روز

موجب افزایش اضطراب و نیز کم طاقت شدن در شما میشود.

۵-به هنگام خواب آلودگی بعد از بیدار شدن به بیرون بروید و در مقابل نور خورشید قرار بگیرید

و نیز حرکات کششی جهت افزایش خون رسانی به اندام و مغز را برای چند دقیقه انجام دهید سپس به میز مطالعه خود بازگردید.

۶-حتما در محیط پر نور و نورگیر درس بخوانید .

۷-خواب شبانه ۷ ساعت داشته باشید و در بعد از ظهرها چرت ۴۵ دقیقه ای داشته باشید.

 

این مقاله را از دست ندهید:  چند ساعت در روز بخوابیم تا عقب نمانیم؟

مشخص کنید دقیقا در چه ساعاتی از روز زیاد خسته میشوید…

 

کسی با خواب بعد از ظهر مخالف نیست و حتی دانشمندان نیز پس از بررسی های صورت گرفته

در این زمینه اعلام کرده اند که خواب نیمروزی و بخصوص بعد از صرف ناهار باعث افزایش بهره وری

و نیز تجدید قوای جسم و مغز برای بقیه ی ساعات روز می شود .

لذا می توان گفت اوج خستگی داوطلبان کنکوری به دلیل حجم زیاد مباحث درسی در بعد از ظهر است.

 خواب بعد از ظهر را باید اینگونه کاهش دهید…

توجه داشته باشید که برای بدست آوردن انرژی دوباره تا شب برای مطالعه ی دقیق ،

شما حتما باید خواب بعد از ظهر داشته باشید. اما فقط در حد ۴۵ دقیقه و نه بیشتر که مثل خواب زمستانی شود!

تا در شب به دلیل خواب زیاد بعد از ظهر با مشکل بی خوابی روبرو نشوید و از آن طرف صبح ها خواب نمانید.

تذکر: داوطلب کنکوری حتما باید در زمان های باقیمانده تا کنکور سراسری خواب خود را تنظیم

و حتما خواب شبانه داشته باشد چرا که به یکباره مغز نخواهد توانست خود را

با شرایط آزمونی وفق دهد و  در راس ساعت ۸ صبح شروع به بازیابی اطلاعات کند.

بعد از صرف ناهار تحت هیچ عنوان دراز نکشید:

از مشکلات رایج بین داوطلبان غلبه بر خستگی بعد از صرف ناهار و یا بعد از مدرسه است.

توصیه اکید میشود بعد از ناهار دراز نکشید چرا که با این کار بدن را در حالت خواب مهیا ساخته اید

و مغز برای خواب آماده می شود. بهتر است در حالت نشسته استراحت کنید.

این مقاله را از دست ندهید:  تحلیل کارنامه آزمون آزمایشی، چرا و چگونه؟

۲۰ دقیقه بعد از صرف ناهار حتما استراحت کوتاهی داشته باشید و بعد مطالعه را شروع کنید .

دو نکته جهت خواب نرفتن در زمان مطالعه بعد از ظهرها:

۱- درسی را در این تایم شروع کنید به خواندن که به آن علاقه دارید. تا انرژی مثبت را دریافت کنید.

۲- مطالعه ای فعال داشته باشید. قلم به دست شوید بخصوص در دروس محاسباتی و حلیاتی .

زیر نکات مهم خط بکشید. حاشیه نویسی کنید.فقط با چشم درس خواندن باعث

به خواب رفتن تدریجی مغز میشود.به همین دلیل است که روانپزشکان به افراد بیخواب توصیه میکنند قبل از خواب کتاب بخوانند.

عادت کنید که خواب بعد از ظهر را کاهش دهید…

انسان به هر چیزی می تواند عادت کند و می تواند خود را به هر چیز جدیدی عادت دهد

حتی سخترین شرایط و بدترین محیط های زندگی . در ابتدای راه  که می خواهید

عادت های خود را تغییر دهید کار کمی سخت خواهد بود ولی در نهایت و بطور حتمی بعد از یک هفته ،

عادت مثلا ظهر زیاد خوابیدن در شما تغییر خواهد کرد. همه ی آدم ها که بعد از ناهار نمی خوابند

چون عادت نکرده اند . به یاد داشته باشید که در کنکور داوطلبی برنده خواهد بود که ساعات مطالعه بیشتری

نسبت به بقیه داشته است. پس از فرصت  بعد از ظهر برای مطالعه بیشتر استفاده ببرید.

اخطار جدی:کم خوابیدن را فراموش کنید …حتی اگر دروس عقب مانده دارید…

شاید الان داوطلبی باشد که بگوید من تا برنامه ی امروز را جمع نکنم به رختخواب نمی روم !

این مقاله را از دست ندهید:  هشدار!!!اگه هنوز منفی میزنی...

باشه .قبول…ولی قول میدی فردا طبق همین برنامه بیدار بشی و با انرژی درس بخونی یا میخای دیر بیدار شی؟؟؟

متاسفانه این ذهنیت اکثر داوطلبان کنکوری است و همین باعث می شود

در طول روز ساعات مفید مطالعه را از دست بدهند و بدون انرژی درس بخوانند

و در مقابل هم در جلسه آزمون تمرکز پاسخگویی به تست ها را نخواهند داشت.

پس نگویید خستگی به دَرک! به ساعات خواب خود توجه کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

حرف حساب:

چرت زدن در وسط های روز باعث تجدید قوا و یک سرمایه گذاری با ارزش برای سلامتی شماست.

اما تمرین کنید که مبادا از این منبع تمدید انرژی غافل و یا آنرا طولانی سپری کنید.

چرا که ساعات خواب زیاد در بعد از ظهر شما را بی حال تر و استرس نرسیدن به اجرا برنامه ریزی را در شما بیشتر میکند.

 

مطمئن باش اگر قرار باشه اتفاق بیفته ، میفته

اینو بدون از الان به بعد دیگه کم خواندن با نخواندن خیلی فرقی نداره

تنها راه موفقیت  ، تخت گاز رفتن تا مقصده

چون اگر قرار باشه بشه ، فقط با پرکاری میشه

پس حماسی بیا جلو  و هر روز رکورد بشکن

موفق باشید که هستید…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4,153 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی