پیام های انگیزشی :

حرکات ورزشی مفید هنگام مطالعه

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲ شهریور ۱۳۹۶

حرکات ورزشی مفید هنگام مطالعه

حالت نشستن در هنگام مطالعه به چه شکل باید باشد؟

فاصله با کتاب در حین مطالعه چه اندازه باید باشد؟

زاویه قرارگیری کتاب

انواع حرکات کششی در حین مطالعه

یکی از عواملی که باعث میشود یک مطالعه خستگی به همراه نداشته باشد درست نشستن میباشد .

درست نشستن یکی از ضرورت های مطالعه ی مفید میباشد و بهترین حالت برای اینکار استفاده

از میز و صندلی استاندارد و نیز نحوه نشستن مناسب میباشد . اما باید به چند نکته مهم توجه کرد :

 

۱-پاهای شما باید روی زمین قرار بگیرد به گونه ای که زانوهای شما زاویه ۹۰ درجعه یا قائمه بسازد

و در صورتی که به هر دلیلی اعم از بلندی میز و صندلی و … این حالت پیش نیامد باید با گذاشتن زیر پایی مناسب

یا تغییر در صندلی خود این وضعیت را درست کرده و کاری کنید پاهایتان زاویه ۹۰ درجه را داشته باشد که بهترین حالت است .

 

۲-بالا تنه و قسمت ستون فقرات شما باید صاف باشد و صاف بودن ستون های فقرات باعث میشود

فشار مضاعف بر لگن وارد نشود و این امر در میزان خستگی تاثیر گذار است .

همچنین از ایجاد قوز در ناحیه پشت شما جلوگیری میکند .

 

۳-کتاب یا جزوه ای که در حال مطالعه هستید باید به صورت اریب و با زاویه مناسب دقیقا

در مقابل چشمانتان قرار بگیرد که از افتادگی سر و گردن جلوگیری میکند که این امر نیز فشار وارد بر مهره های گردن را می کاهد .

 

۴-باید فاصله بین صفحه مورد نظر تا چشم ها از ۳۰ سانتی متر بیشتر و نیز از ۵۰ سانتی متر کمتر باشد .

این مقاله را از دست ندهید:  چگونه خواب بعد از ظهر را کاهش دهیم؟

اندازه هایی کمتر یا بیشتر از این بازه موجب خستگی چشم ها شده و نیز تمرکز را در هنگام مطالعه کمتر میکند .

 

این نکات برای یک مطالعه اصولی گفته شد در صورتی که حفظ این شرایط برای مطالعه ای طولانی مدت آن

هم برای آمادگی کنکور سراسری در نظر بعضی کار دشواری به نظر می آید

پس اغلب پس از مدتی به این سبک نشستن اغلب اوقات شرایط نشستن تغییر میکند

و این نوع تغییر گاه باعث درد هایی در ناحیه کمر و پشت گردن میشود که با انجام برخی حرکت های نرمشی

به شما کمک خواهد کرد که به شرایط طبیعی برگردید و نیز ماهیچه های شما نیز قوی تر خواهد شد .

 

در صورتی که هر یک از تمرین های گفته شده باعث ایجاد درد در ناحیه گردن ، شانه ، کمر و … شد

حرکات را قطع کرده و با پزشک خود مشورت نمایید و در صورتی که مشکلی با حرکاتی که گفته میشود

نداشتید برای کسب نتیجه بهتر توصیه میشود چند نوبت در روز این کار را انجام دهید .

حرکات کششی :

تمرین ۱

این تمرین را در حالت نشسته یا ایستاده و در حالی که سر در موقعیت طبیعی خود قرار دارد شروع کنید.

به سقف نگاه کنید و سپس به صورت آرام و با یک ریتم آهسته به سمت پایین به کف زمین نگاه کنید.

این حرکت را ۵ بار در هر جهت تکرار کنید.

 

تمرین ۲

سپس حرکت پهلو به پهلو را شروع کنید؛ ۵ بار در هر جهت تکرار کنید. سعی کنید گوش

این مقاله را از دست ندهید:  اشتباهاتی که نفرات برتر نداشتند...

با شانه تماس پیدا کند، اما شانه را بالا نیاورید آن را آرام نگه دارید

تمرین ۳

در نهایت گردن را به یک طرف و سپس به سمت دیگر بچرخانید، سعی کنید چانه را در خط شانه بچرخانید.

این حرکت را ۵ بار در هر جهت تکرار کنید. در صورتی که یک صدای شکستن (ترق تروق)

کوچک بدون درد احساس می‌کنید یا می‎‌شنوید، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد

اما اگر هرگونه نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید

 

تمرین ۴

دست ها را به طرفین باز کنید و سعی کنید آنها را بالا ببرید این حرکت را ده مرتبه تکرار کنید .

با انجام این تمرینات چند نوبت در روز و هر کدام از این تمرینات یک ال دو دقیقه میتواند

باعث رفع خستگی و نیز تقویت عضلات گردن و شانه های شما شود تا شادابی و نشاط را برای ادامه مطالعه بدست بیاورید .

1,695 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی