پیام های انگیزشی :

تشخیص استرس

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۶

تشخیص استرس

((استرس چیست و چگونه میتوان به وجود آن پی برد ؟،،استرس خوب یا بد؟))

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که مدام در حال کلنجار با خود هستید

که آیا دچار استرس هستید یا خیر با ادامه این مقاله همراه ما باشید

تا روش های تشخیص و مقابله با استرس را شرح دهیم .

در واقع استرس به عنوان یک ویژگی روانی و ذهنی شناخته شده است

اما علائم آن به صورت های مختلفی نظیر واکنش های فیزیکی ، ذهنی و ظاهری نشان داده میشود .

سردرد ، گریه ، خستگی بیش از اندازه ، تعریق شدید ، خشکی زبان و …

برخی از علائم بی اندازه ی استرس هستند که بروز آنها میتواند فرد را مشکوک به استرس کند

اما این را بگوییم که اگر کسی این ویژگی ها را داشت به طور قطعی نمیتوان گفت دچار استرس است

و باید برای تعیین قطعی به روانشناس و در صورت نیاز روانپزشک مراجعه کرد .

استرس دارای ابعاد گوناگونی است که هر کدام توضیح و مطالعات مربوط به خود را دارند

و مورد بحث است . استرس را به عنوان بخشی از زندگی و کار هر انسانی میتوان در نظر گرفت

و در واقع یک بخش جدانشدنی از زندگی هر فردی استرس است .

اگر چه شدت آن در برخی کم و در برخی دیگر به قدری زیاد است که به عنوان یک اختلال شناخته شده و باید درمان گردد .

استرسی که در وجود هر انسانی نهفته است در علم روانشناسی به استرس مثبت شناخته میشود

و میتوان گفت نوعی محرک برای انجام فعالیت های روزمره و عادی زندگی است .

این مقاله را از دست ندهید:  نکات مهم در افزایش درصد دروس عمومی

استرس های مثبت موجب پیشرفت فرد خواهند شد

و این را بدانید هر فردی برای رسیدن به موفقیت نیازمند قدری استرس است تا جدیت خود را در کارش بیشتر کند .

یادتان باشد که به فکر حذف استرس از زندگی خود نباشید چون استرس لازم است

اما به فکر این باشید چگونه استرس خود را مدیریت و کنترل کنید

تا علاوه بر استفاده از اثرات مثبت استرس بر زندگی آسیب های آن را نیز شناخته

و تسلطی کامل بر آن ها داشته باشید . استرس زیاد در زندگی به وجود آورنده این حس میباشد

که مشکلات فراوانی شما را در بر گرفته که رهایی از آنان به قدری سخت است

که در توان شما نیست . در مقابل استرس خیلی کم نیز این را به شما میدهد

که در زندگی خود فردی پوچ هستید و کم کم از این احساس دچار افسردگی خواهید شد .

پس باید حد تعادل را در مواجه با این موضوع رعایت کرد تا زندگی بهتری داشته باشید .

باید یاد بگیرید که در مطلوب ترین سطوح استرس خود را نگه داشته

و آن را کنترل کنید تا استرس شما نه خیلی  زیاد شود

و نه خیلی کم . اما منظور از سطح مطلوب استرس چیست و چگونه باید آنرا پیدا کرد ؟؟؟

به طور قطعی نمیتوان گفت که سطح وادی برای استرس تمامی افراد وجود دارد

و آن برای همه افراد یکسان است و تفاوتی با دیگری ندارد .

انسان موجودی منحصر به فرد با نیاز ها و ویژگی های خود میباشد

و همین دلیل میتواند علتی محکم بر این باشد که عوامل استرس زا در یک فرد ممکن است

این مقاله را از دست ندهید:  برنامه ریزی کنکور96

برای فردی دیگر اصلا استرسی به همراه نداشته باشند

و حتی فرد از آنها احساس رضایت و خشنودی داشته باشد

در حالی که همین موارد برای انسانی دیگر باعث غم و اندوه باشد .

حتی موضوعاتی که ممکن است برای همه نگران کننده باشد افراد در مقابل آن واکنش های متفاوتی دارند .

مسائل بوجود آورنده استرس و نیز مقدار استرس در افراد با گذر زمان تغییر میکند

و با افزایش سن این تغییر محسوس خواهد بود . اگر دچار علائم گفته شده برای استرس هستید

این را بدانید استرس در بدن شما از حد مطلوب فراتر رفته است یا حتی کاهش یافته است

پس در این مواقع است که باید به فکر کنترل آن باشید  و در صورت نیاز آن را کم و یا افزایش دهید

تا به آن حد مطلوبی که از استرس نیاز است برسید .

اما کنترل استرس و اداره ی آن و نیز درمان استرس چگونه و به چه حالتی است ؟؟؟

تنها تشخیص استرس و آگاهی از اینکه چه اثرات مخرب و مضری بر روی زندگی فرد خواهد گذاشت

کفایت نمیکند و باید استرس و عوامل استرس زا در زندگی فرد شناسایی و حذف شوند .

استرس میتواند ریشه های متعدد داشته باشد و بنابراین روش های مقابله با آن نیز متعدد بوده

و معطوف به تنها یک روش نیست و راه ها و روش های بسیاری برای از بین بردن آن وجود دارد .

تغییر منبع استرس زا و یا حذف آن ، نحوه ی واکنش نشان دادن به موضوع و …

روش هایی عمومی و همگانی برای مقابله اولیه با استرس است .

این مقاله را از دست ندهید:  لزوم تنظیم خواب در ماههای پایانی

در ادامه چند نمونه از روش های عمومی مقابله با استرس را بیان میکنیم

که اگر فردی که دچار استرس است بتواند از آنها به طور درست و صحیح استفاده کند

میتواند تا اندازه ای قابل قبول آن را از خود دور کرده ، کنترلش کند

و در مراحل بعدی حتی به طور کامل با همین روش ها بتواند استرس خود را به همان حد مطلوب برساند .

این روش های عمومی عبارتند از :

خواب کافی در شبانه روز بسیار برای غلبه بر استرس مفید است .

بیدار ماندن زیاد و فکر کردن به موضوعات میتواند استرس را تشدید کند .

به جای فرار کردن از مشکلات به فکر راه حل برای آنها باشید .

استفاده از اهداف واقع گرایانه

انجام کار های خود بصورت تدریجی

تغییر نگرش و دید نسبت به مسائل مختلف و مثبت نگری

این را نیز بگوییم که از هرگونه درمان دارویی به صورت خود درمانی پرهیز کنید

و فقط با نظرپزشک و متخصص اقدام به درمان دارویی کنید .

 

 

1,416 بازدید

نظرات شما

    نظرات و نوشته های ارزشمندتون رو برای ما بنویسید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. زهرا گفت:

    عالی بود موفق باشید آقای رونقی
    امیدوارم دوباره مطالب مفید بزارید

مشاوره خصوصی