پیام های انگیزشی :

با این خوراکی ها اضطراب و استرس زمان های باقیمانده را بین ببرید

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

با این خوراکی ها اضطراب و استرس زمان های باقیمانده را بین ببرید

سلام به شما داوطلبین عزیز کنکور سراسری … امروز کمی بحثمون خوشمزه هست چون می خواهیم در مورد خوراکی های خوشمزه ای که می توانند باعث کاش بسیار زیاد اضطراب ، استرس و دلشوره در روزهای باقیمانده تا کنکور می شوند ؛ صحبت کنیم البته در جاهای دیگه روشها و خوراکی های متنوعی گفته شده که اکثراً خوآب آور و کسل کننده هستند ولی در اینجا ما فقط خوراکی ها و نوشیدنی هایی را معرفی می کنیم که در عین کاهش اضطراب و استرس می توانند شما در طول روز  پر انرژی و سرحالتر نگه دارند.

اما قبل از اینکه به این بخش خوشمزه بپردازیم اجازه دهید در مورد فواید استرس هم نکاتی را بگوییم ! بله ؛ درست خوندی ! استرس برای یک کنکوری چندان هم مضر نیست…

ما همواره استرس را یک عامل منفی و ویرانگر می دانیم اما تحقیقات علمی محققان سنگاپوری نشان می دهد استرس داشتن  به آن بدی هایی که در تصور ماست نسیست بلکه  در مواردی مثل شرکت در امتحانی با حجم زیاد مباحث مثل کنکور ؛ می تواند مفید هم باشد.

موارد زیر از فواید استرس برای یک داوطلب کنکوری است:

۱- استرس می تواند باعث بهبود وضعیت حافظه شود.

۲-استرس می تواند سبب رشد مغز شود.

۳-استرس می تواند به شما انرژی بدهد.

۴-استرس شما را از مریض شدن  دور نگه می دارد.

۵- استرس  می تواند به ذکاوت شما بیافزاید.

۶-استرس می تواند عملکرد شما را بهتر کند.

۷- استرس به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

این مقاله را از دست ندهید:  شروعی دوباره برای کنکور

۸-استرس می تواند قدرت تطابق شما را نیز افزایش دهد.

۹- استرس باعث می شود بتوانید از پس استرس های  بیشتر و بزرگتر برآیید.

۱۰- زندگی تان معنادارتر می شود.

و اما  نکات تغذیه ای برای فرار از استرس و اضطراب زیادی:

 

 

یک تا ۲ ساعت پیش از رفتن به جلسه کنکور یک غذای کربوهیدرات‌ دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود. خوردنی‌های از بین برنده استرس، اولین خوردنی استرس‌زدا «ماست» است. و بسیار سبک بوده و هضم آن هم آسان است.

به گفته  متخصصین  تناسب اندام :

 

 

برای از بین بردن استرس  می توانید از «شکلات تلخ» استفاده کنید. پزشکان می‌گویند: مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می‌کاهد و سایر آشفتگی‌های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می‌سازد.

 

مرکبات وکلاً میوه های که حاوی قند طبیعی ومقداری فیبر هستند برای کاهش استرس بسیار موثر است.

 

خوردنی ضداسترس بعدی «بادام درختی» است. بادام سرشار از ویتامین «B2» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تأثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق انسان را تنظیم می‌کنند و استرس را تسکین می‌دهند.

 

روی هم می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامین E هم به عنوان یک آنتی اکسیدان مولکول‌های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می‌سازد.

 

گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است که ضمن کنترل کالری‌ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد. چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای‌های گیاهی تأثیر شگفت‌انگیزی روی بدن شما دارند و می‌توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند.

این مقاله را از دست ندهید:  راهکار هایی برای دانش آموزان پرخواب

 

ماهی هم جز خوراکی‌های ضداسترس و آرامش بخش است. ماهی منبع غنی از چربی‌های امگا است که حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌B6  وB12  است و این ویتامین‌ها برای مقابله با استرس مفید هستند. در واقع ویتامینB12  یکی از مهمترین مکمل‌ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامینB12  می‌تواند سبب افسردگی شود.

 

کلم بروکلی یکی دیگر از خوردنی‌های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می‌شود، تأثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می‌کند. کلم بروکلی هم سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل اسید فولیک است که به کاهش ترس، اضطراب، نگرانی، استرس و حتی افسردگی کمک می‌کند.

 

فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده ترکیب‌پذیر مفید است که این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

 

آخرین ماده معجزه آسا در کاهش استرس «سیر» است. سیر برای آرام کردن تنش و استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید است.

تحرک و فعالیت را از یاد نبرید:

با نزدیک‌تر شدن به  روز  کنکور، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است ؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می‌شود وحتی باعث میشود که قدرت یاد گیری و بعضاً قدرت یادآوری پایین بیاید. اگر می‌خواهید تمام آن چیزی را که می‌خوانید به یاد بسپارید، حتماً ورزش حتی به اندازه بسیار کم، مانند پیاده روی به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید . چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین‌های ورزشی سنگین‌تری را انجام دهید تا انرژی‌های منفی به این ترتیب دفع شوند.

این مقاله را از دست ندهید:  داوطلبان زیر درکنکور بازنده اند

 

شروع آرامش با نفس کشیدن هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان، اکسیژن یار و یاور شماست. نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می‌توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع‌تر و در نتیجه سطحی‌تر می‌شود، اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد . بکوشید نفس‌هایتان آرام‌تر و عمیق‌تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهنتان با انجام این کار شفاف و آرام‌تر خواهد شد.

موفق باشید…

1,240 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی