آیا با وجود زندگی متاهلی و شاغل بود

دکتر رونقی

زنگ مشاوره

من یک متاهل شاغل هستم, ایا می توانم با این شرایط در رشته های تاپ مانند پزشکی قبول شوم؟

بسیاری از دانش اموزان دیروزی اکنون متاهل هستند و بعضی از انها بچه دار هم هستند و در عین حال باید کار در بیرون هم انجام بدهند. این دسته از دانش اموزان همیشه در ذهن خود رویایی دارند که نمی توانند از ان دست بردارند ولی وقتی به شرایط زندگی خود فکر می کنند دچار تردید می شوند و این سوال را ابتدا از خود و سپس از مشاور خود می پرسند که با توجه به شرایطی که دارم می توانم برای کنکور درس بخوانم و در رشته ی مورد علاقه ی خود تحصیل کنم؟

جواب مشاورین زبده و با تجربه هم این است که چرا که نه!!!!

یک دانش اموز کنکوری که متاهل است هیچ تفاوتی با یک دانش اموز کنکوری مجرد ندارد. فقط کمی شرایط تفاوت پیدا کرده است که مطمئنا کسی که در این سن و با شرایط متاهلی شروع به درس خواندن مجدد کرده است, این اراده را دارد که بر شرایط حاکم فائق امده و خود را با ان وفق بدهد. اینگونه دانش اموزان چون مدتی از درس و کتاب دور مانده اند , ابتدا لازم است که منابعی را که قرار است مطالعه کنند به روز کنند و از کتابهای جدیدی که به بازار امده دیدن کنند. برای این کار می توانند یا خود سری به کتابفروشی ها بزنند و خود کتابهای جدید را ببینند ویا می توانند برای اطمینان بیشتر و محکم کاری با این مشاور مشورت کرده و نظر او را هم بپرسند. ولی حتما باید منابع کمک درسی و اموزشی به روز شوند. شرایط دیگری که تغییر کرده شرایط زندگی و منزل است. به عنوان مثال کسی که خانه دار است و در عین حال مایل است در کنکور هم شرکت کند, بهتر است شرایط منزل را خودش برای درس خواندن فراهم کند. اینگونه افراد باید اگر کاری است که در منزل انجام دهند, ابتدا انجام دهند و سپس به درس خواندن بپردازند. به عنوان مثال اگر منزل نامرتب است ابتدا به تمیزکاری منزل بپردازند و سپس درس خواندن را شروع کنند زیرا با منزلی اشفته نمی توان درس را بخوبی یاد گرفت.

چنین شرایطی برای افرادی که متاهل بوده, خانه دار بوده و همزمان کودکی هم در منزل دارند قدری متفاوت تر خواهد بود.سخنم با این دسته افراد است که اگر واقعا قصد ادامه تحصیل دارید باید اوقاتی را که به درس خواندن در منزل اختصاص می دهید , در منزل تنها باشید تا بتوانید حداقل ۶ یا ۷ ساعتی را به دور از مسئولیت ها و دغدغه هایی که دارید درس بخوانید. برای انجام این کار می توانید از کسی خواهش کنید تا روزانه چند ساعتی از فرزند یا فرزندان شما نگهداری کند. یا می توانید برای فرزند خود پرستار بگیرید و یا می توانید کودک خود را روزانه چند ساعتی به مهدکودک بسپارید. هر کار سختی های خود را دارد ولی ارزشش را دارد که ریسک کنید و دوباره درس بخوانید. درس خواندن و ادامه تحصیل خود را اصلا به وفقه نیندازید چرا که ممکن است در سالهای اینده شرایط تغییر کند و شرایط مساعد امروز برای درس خواندن را نداشته باشید.شما باید بتوانید برای به دست اوردن رویاهای خود بجنگید. باید این نکته را هم بدانید که افراد زیادی بودند که دقیقا با شرایط این چنینی درس خوانده و به موفقیت هم رسیده اند. ولی همانطور که گفته شد ابتدا باید شرایط منزل را برای درس خواندن مساعد کنید. اطرافیان خود بخصوص همسر خود را برای ادامه راه با خود همراه کنید, منابع کمک درسی خود را به روز کنید, برنامه ای راهبردی برای خود تدارک ببینید که بهتر است برنامه شما مطابق با برنامه راهبردی ازمونهای یک موسسه باشد تا بتوانید مسیری را که هدف خود قرار داده اید به خوبی و با موفقیت طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *