آشنایی با رشته مهندسی عمران

دکتر رونقی

index11

آشنایی با رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از رشته های جذاب و پر متقاضی در گروه فنی و مهندسی کنکور سراسری میباشد. اهمیت این رشته از آن جایی سررشته میگیرد که یکی از نیاز های اساسی بشر نیاز به سرپناه و مکانی برای آرامش یافتن و دور بودن از فضای خسته کننده ی زندگی کاری است .

این اساسی ترین نیاز است

.اما در کنار این مورد مواردی از جمله مهار سیل ها و طوفان های وحشتناک با سرعت های بسیار زیاد از دیگر هدف های های مهندسی عمران است .

در زبان انگلیسی به مهندسی عمران Civil Engineering اطلاق میشود که Civil به معنی تمدن و از همان ریشه کلمه Civilization است. پس میتوان نتیجه گرفت همانطور که از اسم این رشته پیداست، مهندسی عمران یعنی مهندسی تمدن!

گرایش های مقطع کارشناسی :

مهندسی عمران – عمران

قسمت عمده دروس این رشته را مجموعه متنوعی از دروس نظری و پروژه‌های طراحی تشكیل می‌دهد و كنار آنها تعدادی دروس آزمایشگاهی و كارگاهی و نیز دوره كارآموزی در طی تابستان پیش‌بینی شده است.در شرایط حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در دوره‌های مختلف كارشناسی ارشد سازه (آنالیز و طرح سازه‌ها) ، خاك و پی (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاكها و محاسبات پی‌ها) ، راه و ترابری (طرح راهها و شبكه ترابری) ، سازه‌های آبی (طراحی سازه‌های هیدرولیكی و مسائل آبی دیگر در ارتباط با سدها) در داخل كشور ادامه تحصیل دهند. امكان ادامه تحصیل در دوره دكتری در داخل و در خارج از كشور وجود دارد. دارا بودن دانش قوی ریاضی و فیزیك و توانایی جسمانی از ضروریات این رشته است.

واحد های درسی :

دانشجو در دوره کارشناسی عمران 142 واحد درسی را باید بگذراند . 21 واحد آن دروس عمومی

25 واحد دروس پایه

67 واحد دروس اصلی و تخصصی الزامی

29 واحد درس های اختیاری میباشد

ادامه تحصیل در این رشته :

در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجو 32 واحد اموزش تخصصی را بگذراند که متناسب با نوع گرایش تعدادی از واحد های آن پایان نامه است .

دوره ی دکتری تخصصی بسته به رشته و گرایش حدود 45 واحد درس ارائه میگردد که نصفی از آنها معمولا به پایان نامه دکتری تعلق دارد

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی عمران – عمران میتواند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش های مختلف : سازه ، سازه های هیدرولیکی ، مهندسی زلزله ،راه و ترابری ، نقشه برداری و … به تحصیل بپردازد .

آینده شغلی و بازار کار:

مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه های عمرانی فعالیت میکنند .

یک ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *