پیام های انگیزشی :

چگونه به آسانی تمام کارها وبرنامه های خود برسیم؟(قسمت دوم)

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

چگونه به آسانی تمام کارها وبرنامه های خود برسیم؟(قسمت دوم)

 

روال عادی برای انجام کارهایتان ایجاد کنید.                                       

همیشه سعی کنید برای مطالعه درس هایتان یا زمان خوردن غذا واستراحت وکلاس رفتن برنامه داشته باشید

وهمیشه به برنامه خود پایبند باشید وسعی کنید طبق آن جلو بروید.

این زمان بندی و داشتن برنامه وداشتن یک روال عادی ومنظم

برای انجام کارهایتان بسیار مفید است وحتی بازده شما را هم بالا می برد.

همیشه سعی کنید کارهای خود را الویت بندی کنید واین را هم بدانید که

شما وقت کافی راپیدا خواهید کرد ،به شرط آن که  آن زمان را صرف انجام کارهایی بکنید که ضروری تر هستند.

بنابراین هر روز در یک ساعت مشخص سعی کنید از خواب بیدار شوید یا دربعد از ظهرهای جمعه

زمانی را تعیین کنید که به تفریح واستراحت بپردازید.

یا در یک ساعت مشخص قبل از خواب چند آیه از کتاب دین وزندگی یا چند لغت حفظ و مطالعه کنید.

به این سبک هر چه در زندگی برنامه ریزی یشتری داشته باشید ،کمتر به تلاش سخت

برای پیگیری کارهایتان نیاز خواهید داشت وخواهید توانست تمام کارهای خود را به اتمام برسانید.

 خسته وکسل شده اید.؟طرز فکر خود را تغییر دهید                              

آیا شما یکی از آن افرادی هستید که گمان می برید، اگر منظم و کارآمد باشید خسته کننده هستید

یا برای تهیه  فهرست انجام کارهایتان  و برنامه ریزی حوصله ندارید،

خب، متأسفانه چنین طرزفکری خوب نیست. بله، شاید برخی از این موارد جالب به نظر نمی آیند،

اما به شما قول می دهم که در یک زندگی برنامه ریزی شده خستگی و بی حوصلگی کمتری نسبت

این مقاله را از دست ندهید:  شگرد های آزمون دادن(قسمت2)

به زندگی های بی برنامه و نامنظم وجود دارد.

زیرا اگر شما در انجام کارها مهارت و انگیزه واشتیاق کافی داشته باشید،

به تمام بی وصلگی ها و خستگی ها پایان می دهید.

طفره نروید..

همیشه سعی کنید خود را پایبند به برنامه تان کنید وبه خودتان یادآوری کنید که

می توانید انجام کار های غیر ضروری و کم اهمیت را به زمان دیگری

موکول کنیدو برای انجام کار امروز و فردا نکنید.

مثلا وقتی در حین مطالعه تلفنتان زنگ خورد به ان جواب ندهید

واین کار را به بعد از ساعت مطالعه خود موکول کنید

و یا اگر دوستانتان از شما می خواهند به همراه آنان به تفریح بروید

وشما در برنامه خود چنین کاری را نباید انجام دهید

،قاطعانه به آن ها نه بگویید وبه زمان دیگری موکول کنید.

پس درست زمانی که می خواهید کار اصلی و ضروری را رها کنید

ویا انجام آن را به زمان دیگری موکول کنید،مچ خود را بگیرید.

شما در پس ذهن خود به خوبی میدانید که چه میکنید ،پس همیشه سعی کنید

با خودتان رو راست باشید و با آن مقابله کنید.

به این ترتیب خواهید دید که همه چیز بسیار راحت قابل کنترل خواهد بود.

همچنین شما باید علائم طفره رفتن را بشناسید وهر گاه متوجه شدید راهکارهایی را برای به تأخیر انداختن

مکرر امور به کار گرفته اید، باید خود را متوقف کنید و به دنبال دلایلش باشید.

ترس به دل خود راه ندهید

گاهی اوقات وجود حجم کار زیاد و وقت کم باعث هراس ونگرانی ما می شود.

نمیدانید کار را از کجا شروع کنید و حجم آن در مقابل چشم شما، جز وحشت چیز دیگری ایجاد نمی کند.

این مقاله را از دست ندهید:  راهکارهایی برای پیشرفت سریع تر کنکوری ها

خب، اگر تماشای این تصویر بزرگ، تا این اندازه : ترسناک است، نگاه نکنید.

اگر شما بتوانید با قضیه کنار بیایید، می توانید در آن واحد تنها یک کار انجام دهید.

شما باید سریع، مؤثر و به موقع آنها را انجام دهید و یکی یکی در فهرست ان علامت گذاری کنید.

اما آنچه مسلم است اینکه؛ در آن واحد فقط می توانید یکی از آنها را پیش ببرید،

نه همه را با هم. پس سرتان را پایین بیندازید و فقط به یک گوشه از تمام آن کارها نگاه کنید.

مثلا به جای فکر کردن به حجم همه کتاب هایی که باید برای اآزمون کنکور مطالعه کنید

و زل زدن به قفسه کتاب هایتان ، تک تک به آن ها نگاه کنید و مثلا بگویید

تا دو هفته مثلا فلان کتاب را تمام میکنم.

بهتر است کار را با ضروری ترین ها آغاز کنید و ادامه دهید. کم کم و آجر به آجر کار را پیش ببرید.

به حجم زیاد کار فکر نکنید و به تدریج، همه را انجام دهید تا اینکه احساس کنید

فکرتان روبه راه شده و کارها هم روبه اتمام و انجام است.

آخر سر، تعجب خواهید کرد که تا چه حد توانسته اید با انبوه کارها کنار بیایید وانجامشان دهید.

رهرو ان است که اهسته وپیوسته رود.

می دانید که برخی کارها خیلی سریع روی هم انباشته می شوند و شماهم نمی توانید

از انجام آنها چشم پوشی کنید. به طور مثال،زدن تست های فیزیک  یا مطالعه درسی که زیاد علاقه ای به آن ندارید

یا پاک نویس کردن جزوات خود و ..

این مقاله را از دست ندهید:  اشتباهاتی که نفرات برتر نداشتند...

نکته ای که در انجام دادن این کارها وجلو گیری ازعقب افتادن آن ها وجود دارد این است که

باید به آهسته وپیوسته این کارها را انجام دهید.

مثلا آن ها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و هر روز زمانی را برای انجام آن در نظر بگیرید .

مثلا بگویید هر روز باید ۱۰ تست فیزیک بزنم وزمان و روز خاصی را برای انجام این کار در نظر بگیرید.

اینها عادت هایی ست که شما باید در خود ایجاد کنید و شاید در ابتدای راه، سخت و دشوار باشند،

اما با گذشت چند روز، تفاوتهای ایجاد شده را متوجه خواهید شد .چشمک

پس شروع کنیدوببینید برای شما چه کارهایی وجود دارد که روی هم انباشسته می شوند؟

کارهایی که خیلی سریع از عهدهٔ شما خارج می شوند و بعد اززمان کوتاهی انجام آن ها سخت تر خواهد شد.

سپس با استفاده از راه کار بالا آن کار را انجام وبه پایان برسانید.

2,096 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی